Silniki X/Y są zamontowane z tyłu drukarki. Są to silniki krokowe, które napędzają głowicę, poruszając ją wzdłuż osi X i Y. Po każdej stronie (lewej i prawej) znajduje się jeden silnik. Dla łatwej identyfikacji, w zależności od położenia, są one nazywane Silnikiem A i Silnikiem B.

Zestaw silnika X/Y zawiera:

Będziesz potrzebować bardzo długiego klucza imbusowego H2.0 (długość musi przekraczać 122 mm).

12 x Śruba BT3×8 (do mocowania tylnego panelu)
11 x Śruba ST3×6 (do mocowania tylnego panelu)
2 x Śruba ST3×12 (do mocowania uchwytu na szpulę)
WAŻNE!
Bardzo ważne jest wyłączenie drukarki przed wykonaniem jakichkolwiek prac konserwacyjnych związanych z drukarką i jej układami elektronicznymi, w tym z przewodami głowicy, ponieważ pozostawienie drukarki włączonej podczas wykonywania takich zadań może spowodować zwarcie, które może prowadzić do dodatkowych uszkodzeń elektrycznych i zagrożeń bezpieczeństwa.
Podczas konserwacji lub rozwiązywania problemów z drukarką może być konieczne zdemontowanie niektórych części, w tym hotendu. Proces ten może odsłonić przewody i elementy elektryczne, które mogą potencjalnie spowodować zwarcie, jeśli zetkną się ze sobą lub z innymi metalowymi lub elektrycznymi elementami, gdy drukarka jest nadal włączona. Może to spowodować uszkodzenie elektroniki drukarki i spowodować dalsze uszkodzenia.
Dlatego przed przystąpieniem do jakichkolwiek prac konserwacyjnych należy wyłączyć drukarkę i odłączyć ją od źródła zasilania. Zapobiegnie to zwarciom lub uszkodzeniom elektroniki drukarki. W ten sposób można uniknąć potencjalnego uszkodzenia podzespołów elektronicznych drukarki i mieć pewność, że prace konserwacyjne zostaną przeprowadzone bezpiecznie i skutecznie.
Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości lub pytania dotyczące postępowania zgodnie z tym przewodnikiem, zgłoś sprawę na Stronie Wsparcia a zespół Bambu dołoży wszelkich starań, aby szybko odpowiedzieć i zapewnić Ci potrzebną pomoc.

Instrukcje dotyczące demontażu tylnego panelu drukarki i zsypu znajdują się w tym przewodniku Wiki:
Użyj klucza imbusowego H2.0, aby odkręcić dwie śruby płytki napinającej (M3×6) i dwie śruby wspornika napinacza (M3×6).
![]() |
![]() |
Mocno wypchnij napinacz pasa X/Y z gniazda.
Ta czynność wymaga użycia pewnej siły.

Odłącz złącze kabla silnika od płyty MC.
Radiator płyty MC może blokować dostęp — w takim przypadku odkręć dwie śruby radiatora i tymczasowo zdejmij radiator. Następnie odłącz kabel silnika i wyciągnij go z kanału kablowego.
![]() |
![]() |
Niebieski materiał pod radiatorem to pasta termoprzewodząca. Nie wycieraj jej.
Zdejmij pierścień magnetyczny z kabla silnika.

Znajdź dwa otwory na śruby po wewnętrznej stronie silnika przez małe otwory w górnej ramie. W razie potrzeby przebij piankę i wykręcić dwie wewnętrzne śruby (MK3×6) kluczem imbusowym 2,0 mm. Następnie odkręć również dwie pozostałe przednie śruby (MK3×6).
Górna pokrywa zawiera dwa małe otwory dostępowe, które umożliwiają dostęp do wewnętrznych śrub.
Uwaga: Ponieważ te śruby są dość mocno dokręcone, należy użyć mocnego klucza imbusowego dla lepszego momentu dokręcania.
![]() |
![]() |
Wykręcić dwie śruby wspornika łożyska silnika (M3×6) za pomocą klucza imbusowego H2.0.

Wyciągnij wspornik łożyska, zsuń pasek z koła pasowego silnika, a następnie przechyl i wyjmij silnik z ramy.

Wyrównaj wyjście kabla silnika z tylną częścią drukarki. Przeciągnij kabel przez szczelinę między wkładką wewnętrzną a ramą, a następnie go wyciągnij.

Włóż silnik po przekątnej przez otwór w ramie, załóż pasek na koło pasowe silnika i wyrównaj wycięcie wspornika łożyska z kołkami ustalającymi.
![]() |
![]() |
Najpierw dokręć dwie śruby wspornika łożyska (M3×6).

Następnie dokręć cztery śruby mocujące silnik (MK3×6) – dwie z przodu i dwie z tyłu – dłuższym kluczem imbusowym H2.0.
![]() |
![]() |
Załóż ponownie pierścień magnetyczny na kabel silnika.

Podłącz kabel silnika z powrotem do płytki MC. Następnie upewnij się, że kabel jest prawidłowo poprowadzony i zabezpieczony w zaciskach, aby zapobiec splątaniu, a następnie ponownie zamontuj radiator.
![]() |
![]() |
Włóż sprężynę do wałka wspornika napinacza.
Umieść sprężynę pionowo w ramie i dociśnij napinacz w lewo, aż zatrzaśnie się na miejscu.

Skieruj cienką płytkę na zewnątrz, wyrównaj otwory płytki napinającej i dokręć dwie śruby płytki (M3×6) oraz dwie śruby wspornika (M3×6) za pomocą dłuższego klucza imbusowego H2.0.
![]() |
![]() |

Szczegółowe instrukcje znajdują się w tym przewodniku Wiki:

Aby je zdemontować, postępuj zgodnie z procedurą Wymiana płyty AC / pokrywy płyty AC:
Ponieważ wymiana silnika X/Y (B) nie obejmuje samej płyty AC, możesz pominąć kroki wymiany płyty AC w tym artykule:
Użyj klucza imbusowego H2.0, aby odkręcić dwie śruby płyty napinacza (M3x6) i dwie śruby wspornika (M3x6).

Mocno wypchnij napinacz X/Y z zatrzasku.

Użyj klucza imbusowego H2.0, aby odkręcić jedną śrubę (BT2.6x8), a następnie unieś osłonę płyty AP od strony drzwiczek przednich.
![]() |
![]() |
Odepnij osłonę kabla z prawej strony i przetnij opaski zaciskowe mocujące wiązkę przewodów.
![]() |
![]() |
Aby ułatwić dostęp do silnika X/Y (B), w górnej części lewego panelu wewnętrznego (za płytą interfejsu 4-pinowego) znajduje się mały otwór. Dlatego najpierw wyjmij płytę.
Odłącz kable od płyty interfejsu, a następnie użyj klucza imbusowego H1.5, aby odkręcić dwie śruby (BT2x5) i wyjąć płytę.
![]() |
![]() |
Odłącz złącze kabla silnika. Jeśli radiator płyty MC blokuje dostęp, odkręć dwie śruby i tymczasowo zdejmij go. Następnie odłącz kabel silnika od płyty MC i wyjmij kabel z kanału kablowego.
![]() |
![]() |
Niebieski klej na spodzie radiatora to pasta termoprzewodząca. Nie usuwaj go.
Zdejmij pierścień magnetyczny z kabla silnika.

Włóż klucz imbusowy H2.0 przez mały otwór w górnej części lewego panelu wewnętrznego, aby wykręcić cztery śruby mocujące silnik (MK3x6).
![]() |
![]() |
Użyj klucza imbusowego H2.0, aby wykręcić dwie śruby wspornika łożyska (M3x6).

Wysuń wspornik łożyska z ramy, zdejmij pasek z koła pasowego, a następnie lekko przechyl silnik i wyjmij go z ramy.

Przeprowadź kabel silnika przez kanał kablowy panelu wewnętrznego. Wyrównaj wyjście kabla silnika z kanałem, przechyl silnik przez otwór w ramie, załóż pasek na koło pasowe i włóż wspornik łożyska do szczeliny w ramie.

Dokręć dwie śruby mocujące wspornik łożyska (M3x6) kluczem imbusowym H2.0.

Włóż klucz imbusowy H2.0 przez wewnętrzny otwór w panelu, aby ustawić i dokręcić cztery śruby silnika (MK3x6).
![]() |
![]() |
Zamontuj ponownie pierścień magnetyczny na kablu silnika.

Podłącz kabel silnika do płytki MC, zabezpiecz kabel w zaciskach, aby uniknąć splątania, i ponownie zamontuj radiator.
![]() |
![]() |
Umieść płytkę interfejsu z powrotem na miejscu, dokręć dwie śruby (BT2x5) kluczem imbusowym H1.5 i ponownie podłącz kable.
![]() |
![]() |
Zepnij wiązkę przewodów opaską zaciskową i ponownie zamontuj osłonę kabli. Upewnij się, że po instalacji żadne przewody nie są odsłonięte.
![]() |
![]() |
Jeśli nie masz opaski zaciskowej, możesz pominąć ten krok — upewnij się tylko, że wszystkie przewody są bezpiecznie schowane w osłonie.
Załóż pokrywę płyty AP od tyłu i dokręć śrubę (BT2,6x8) kluczem imbusowym H2,0.
![]() |
![]() |
Załóż sprężynę na wałek wspornika napinacza, umieść ją pionowo w ramie i dociśnij napinacz w lewo, aż zatrzaśnie się na miejscu.

Upewnij się, że cienka metalowa płytka jest skierowana na zewnątrz. Następnie wyrównaj płytkę napinacza z otworami na śruby i dokręć dwie śruby płytki (M3x6) oraz dwie śruby wspornika (M3x6) kluczem imbusowym 2,0 mm.


Aby ponownie zamontować płytę AC pokrywę płyty AC, zapoznaj się z tym poradnikiem.
Podłącz zasilanie i włącz drukarkę. Rozpocznij drukowanie i sprawdź, czy nie ma komunikatów o błędach.
Polskie tłumaczenie Bambu Lab wiki jest dostarczane przez get3D.pl za wiedzą i zgodą Bambu Lab i jest oparte na oryginalnej stronie Bambu Lab Wiki. Dokładamy wszelkich starań aby zapewnić aktualność zawartych tutaj informacji, jeśli jednak będziesz miał jakiekolwiek wątpliwości, sprawdź oryginalną stronę.