Szew jest rodzajem przerwy pomiędzy punktem początkowym a punktem końcowym każdego obwodu warstwy (chyba że włączysz tryb Spiral Vase, patrz Spiralny Wazon). Pozostawia pionowe szwy na powierzchni modelu, co jest nieuniknione w druku 3D w technologii FDM. Szwy można dobrze ukryć na nieregularnych powierzchniach, np. o wklęsłych i wypukłych wierzchołkach. Z drugiej strony w niektórych modelach o okrągłych powierzchniach (takich jak cylindry) nie uda się ukryć szwów, przez co będą bardzo widoczne.
Jak pokazano na ryc. 2-2, białe punkty to szwy warstwy 53.
Aby uzyskać lepszą jakość druku, położenie szwu można ustawić w ustawieniach procesu. Do wyboru są cztery rodzaje pozycji szwu: Najbliżej (Nearest), Wyrównany (Aligned), Z Tyłu (Back), i Losowy (Random).
„Najbliżej” najpierw wyszukuje wszystkie możliwe pozycje według następującego priorytetu: wklęsły wierzchołek bez zwisu > wypukły wierzchołek bez zwisu > wierzchołek bez zwisu > wierzchołek zwisający.
Oznacza to, że preferowane będą wklęsłe lub wypukłe, niewystające wierzchołki, aby pozycja szwu była lepiej ukryta. Jeśli Twój model ma ostre rogi, dzięki temu szew będzie praktycznie niewidoczny.
Jeśli jednak bieżąca warstwa nie ma dostępnego żadnego z tych wierzchołków, wybiera spośród innych możliwych wierzchołków niewystających tak, aby znajdowała się najbliżej końca poprzedniej ścieżki drukowania. W rezultacie ta opcja optymalizuje ścieżkę przemieszczania, aby zminimalizować wpływ naciągania filamentów.
Logika umieszczania szwu jest taka sama, jak w przypadku opcji „Najbliżej” w przypadku wyszukiwania miejsc, ale zostanie wybrany to, które znajduje się najbliżej punktu początkowego poprzedniej warstwy. Dzięki temu szew będzie w większości wyrównany na całym obiekcie.
Szew zostanie założony za modelem. Jeśli zależy Ci na uzyskaniu gładkiej powierzchni z przodu, np. maski Iron Mana, będzie to dobry wybór.
Losowe szwy wybiorą inną lokalizację na każdej z warstw, dzięki czemu szwy będą wyglądać mniej jednolicie i mniej oczywiste niż „wyrównany” lub „z tyłu”. Ale spowoduje to pewne efekty „pryszczy” na powierzchni modelu.
Czasami automatyczna pozycja szwu może nie być idealna. Można dostosować pozycję szwu, metodą ręcznego malowania. Funkcję malowania szwów można włączyć tutaj:
Konkretne operacje są pokazane w poniższym GIF-ie:
Polskie tłumaczenie Bambu Lab wiki jest dostarczane przez get3D.pl za wiedzą i zgodą Bambu Lab i jest oparte na oryginalnej stronie Bambu Lab Wiki. Dokładamy wszelkich starań aby zapewnić aktualność zawartych tutaj informacji, jeśli jednak będziesz miał jakiekolwiek wątpliwości, sprawdź oryginalną stronę.