W druku 3D zwykle potrzebujemy doskonałej wieży do zadań drukowania wielokolorowego lub gdy włączony jest tryb płynny poklatkowy. Po przesunięciu głowicy lub oczyszczeniu z filamentu, na dyszy mogą nadal pozostać pewne pozostałości materiału. Włączenie wieży zalewowej może oczyścić pozostałości z dyszy i ustabilizować ciśnienie w komorze wewnątrz dyszy, aby uniknąć wad wyglądu podczas drukowania obiektów.
Z poniższego rysunku widzimy, że powierzchnia wieży pochłania wiele defektów, co może sprawić, że powierzchnia drukowanego modelu będzie bardziej czysta i uporządkowana:
Wieża główna jest domyślnie włączona, ale będzie generowana na platformie roboczej tylko w przypadku zadań drukowania wielokolorowego lub po wybraniu trybu płynnego poklatkowego. Możesz ją włączyć lub wyłączyć w Process —— Other —— Prime tower.
Wyjaśnienie kształtu i parametrów wieży podstawowej do druku wielokolorowego jest następujące:
Width: Szerokość wieży może być dostosowana przez użytkownika, tak aby wszystkie warstwy wieży korzystały z ustawionej szerokości.
Prime volume: reprezentuje objętość wydrukowaną na wieży dla każdego przełącznika filamentu. Odnosi się to do objętości wycierania na wieży, która różni się od objętości spłukiwania ustawionej przy wymianie filamentu.
Uwaga: Objętość spłukiwania = Objętość spłukiwania do zsypu nadmiaru + Objętość spłukiwania do podłoża/wypełnienia/obiektów.
Przy każdej wymianie filamentu długość druku na wieży można obliczyć na podstawie ustawionej objętości podkładu, wysokości warstwy i szerokości linii.
Liczba obrotów = długość do wydrukowania przy każdej zmianie filamentu / szerokość wieży, wskazująca, ile razy należy ją obrócić na wieży podczas zmiany filamentu, zapisaną jako liczba obrotów.
Głębokość wieży dla każdej zmiany filamentu = liczba obrotów * szerokość linii.
Całkowita głębokość wieży jednowarstwowej = (liczba obrotów * szerokość linii) * liczba zmian filamentu w tej warstwie.
Dlatego im częściej pojedyncza warstwa zmienia filament lub im większa jest całkowita objętość, tym większa jest głębokość wieży tej warstwy. Jeśli jednak całkowita objętość wycierania tej warstwy jest niewielka, na dole wieży będzie istniało ograniczenie minimalnej głębokości, aby zapobiec zbyt wąskiemu i opadaniu wieży podczas drukowania. Gdy objętość główna jest mniejsza, wieża nadal musi zapewnić pewną głębokość, więc linie dyszy powracającej do wieży będą rzadkie, a nie gęsto ułożone. Jak pokazano na poniższym GIF-ie:
Jeżeli ilość wymaganego wycierania pomiędzy różnymi warstwami jest różna, a obliczona głębokość wieży dolnej warstwy jest mniejsza niż głębokość wyższej warstwy, wtedy głębokość wieży dolnej warstwy będzie zmuszona być równa wyższej warstwie.
Jeśli obliczenia wykażą, że głębokość wieży wyższej warstwy jest mniejsza niż głębokość wieży dolnej warstwy, głębokość wieży wyższych warstw zostanie zmniejszona, a następnie możliwie najbardziej wyśrodkowana.
Wysokość głównej wieży: Wysokość głównej wieży zwiększa się synchronicznie z obiektami, a wysokość wieży do druku wielokolorowego pozostanie w ostatniej warstwie zmiany koloru. Jak pokazano na poniższym GIF-ie, po ostatniej zmianie koloru, ponieważ przy kolejnym druku nie jest konieczna zmiana filamentu, nie ma potrzeby wycierania dyszy w wieży. W przypadku niektórych obiektów może zaistnieć potrzeba zmiany kolorów na bardzo dużej wysokości, a wieża będzie drukować od pierwszej warstwy do zmiany koloru ostatniej warstwy.
Szerokość obrysu: Służy do ustawienia szerokości obrysu na dole wieży. Dodanie obrysu może sprawić, że wieża będzie bardziej stabilna i zapobiegnie jej odpadaniu podczas drukowania.
Oprócz drukowania wielokolorowego, wieża służy również do fotografii poklatkowej. Jeśli włączysz funkcję Timelapse w trybie płynnym, po wydrukowaniu każdej warstwy głowica przesunie się nad zsyp nadmiaru i wykona zdjęcie. Ponieważ stopiony filament w trybie płynnym może wyciekać z dyszy podczas robienia zdjęć, konieczne jest również użycie wieży do wycierania dyszy. Jeśli w przypadku fotografii poklatkowej wybrany zostanie „Tryb płynny (Smooth mode)”, na płycie roboczej generowana jest wieża. W ten sposób może również wygenerować wieżę do zadań drukowania jednokolorowego. Szczegółowe informacje na temat trybu poklatkowego można znaleźć w: Wprowadzenie do funkcji Timelapse
Załóżmy jednak, że bieżące zadanie drukowania jest już zadaniem drukowania wielokolorowego. W takim przypadku fotografia poklatkowa w trybie płynnym będzie ponownie wykorzystywać wielokolorową wieżę do wycierania i nie będzie generować dodatkowej wieży do celów poklatkowych.
Szerokość: Podobnie jak w wieży do druku wielokolorowego, służy do ustawiania szerokości wieży, a użytkownik może ją dostosować tak, aby wszystkie warstwy wieży przyjęły ustawioną szerokość.
Objętość wieży: Nie możemy ustawić objętości wieży dla wieży poklatkowej, ponieważ składa się ona tylko z dwóch zewnętrznych ścian, wnętrze jest puste, a głębokość jest stała.
Wysokość wieży: Ponieważ zasada działania poklatkowego polega na wykonaniu zdjęcia po wydrukowaniu każdej warstwy, należy przetrzeć dyszę po każdej warstwie, tak aby wysokość wieży głównej poklatkowej była równa najwyższemu obiektowi na płycie roboczej.
1. W przypadku drukarek serii X1 wieża nie powinna być umieszczana przed zsypem nadmiaru (lewa tylna pozycja platformy roboczej), ponieważ będzie miało to wpływ na funkcję wykrywania, oraz wykrywanie nagromadzenia się filamentu w zsypie nie będzie wykonywane normalnie. Zaleca się umieszczenie wieży z prawej strony platformy roboczej, jak pokazano na poniższym rysunku:
2. Wieża przed pokrojeniem jest jedynie schematycznym diagramem i nie przedstawia dokładności kształtu, koloru i wysokości. Po pocięciu można wyświetlić podgląd dokładnego kształtu, rozkładu kolorów i wysokości.
Polskie tłumaczenie Bambu Lab wiki jest dostarczane przez get3D.pl za wiedzą i zgodą Bambu Lab i jest oparte na oryginalnej stronie Bambu Lab Wiki. Dokładamy wszelkich starań aby zapewnić aktualność zawartych tutaj informacji, jeśli jednak będziesz miał jakiekolwiek wątpliwości, sprawdź oryginalną stronę.