W tym artykule opisano metody rozwiązywania typowych błędów ładowania i rozładowywania AMS. Jeśli napotkasz problemy z załadunkiem i rozładunkiem AMS, zapoznaj się z tym artykułem, aby dowiedzieć się, jak rozwiązać problemy w oparciu o komunikaty o błędach i objawy usterek. Przed rozwiązywaniem problemów zapoznaj się z głównymi funkcjami i przepływem pracy AMS, odwołując się do tej Wiki:
Wprowadzenie do głównych funkcji AMS i przepływu pracy
Jeśli napotkasz ten błąd, oznacza to, że wewnętrzny przełącznik Halla nie jest w stanie wykryć filamentu. Jeśli filament nie jest wypychany z rurki PTFE, oznacza to potencjalną awarię w procesie ładowania z jednej z następujących przyczyn:
(1) Rozwiązywanie problemów z przełącznikiem Halla podajnika
Jeśli filament jest włożony do podajnika, ale podajnik go nie wykrywa, przyczyną niepowodzenia ładowania może być nieprawidłowe działanie przełącznika Halla podajnika. Oto przegląd stanu diody LED podajnika:
Rozwiązywanie problemów przy pomocy diod LED AMS
Uwaga: Jeżeli przełącznik Halla podajnika działa nieprawidłowo i nie zostanie wykryte włożenie filamentu, przycisk ładowania na ekranie nie zaświeci się.
Metoda rozwiązywania problemów:
Po włożeniu filamentu do podajnika przełącznik Halla wykryje włożenie filamentu i jednocześnie zapali się dioda LED podajnika. Kiedy filament zostanie wyciągnięty z podajnika, przełącznik Halla wykryje wyciągnięcie i dioda LED zgaśnie. Można zatem stwierdzić czy przełącznik działa prawidłowo wkładając i wyciągając filament.
(2) Rozwiązywanie problemów z podajnikiem
Poniższy rysunek przedstawia normalne warunki pracy podajnika, gdy filament jest włożony do podajnika, świeci się biała dioda LED podajnika, a silnik obraca się, aby podać filament do AMS.
Jeżeli po włożeniu filamentu do podajnika, dioda LED zaświeci się na biało sygnalizując wykrycie, ale filament nie jest podawany do AMS, prosimy o nagranie filmu z pracy podajnika i skontaktowanie się z serwisem posprzedażowym.
Gdy podajnik pracuje prawidłowo, ale po kliknięciu Load lub odczytaniu RFID, filament nie jest wypychany z rurki PTFE znajdującej się z tyłu AMS. Może to być awaria ładowania spowodowana przełącznikiem Halla w koncentratorze filamentu.
Kroki rozwiązywania problemów:
Aby sprawdzić działanie przełącznika Halla w koncentratorze filamentu, możesz wykonać następujące kroki:
1. Wyjmij rurkę PTFE
2. Odkręć dwie śruby mocujące z ramy AMS
3. Odwróć ramę AMS
Uwaga: Ostrożnie odwróć ramę główną AMS, aby zapobiec wyrwaniu kabla!
4. Włóż filament do koncentratora i obserwuj diodę LED podajnika. Jeżeli dioda LED świeci na czerwono, oznacza to, że przełącznik Halla działa prawidłowo, gdyż wykrywa obecność filamentu.
Uwaga: Podczas procesu testowania zaleca się wielokrotne powtórzenie procedury w celu ustalenia, czy awaria podawania jest rzeczywiście spowodowana nieprawidłowością w przełączniku Halla.
Jeśli w podajniku lub koncentratorze nie ma żadnych nieprawidłowości, a silnik podajnika nie reaguje na naciśnięcie przycisku ładowania, może to wskazywać na problem z buforem. Informacje na temat rozwiązywania problemów można znaleźć na następującej Wiki:
Ten błąd występuje, gdy filament został wyjęty z koncentratora, ale przełącznik Halla ekstrudera nie wykrywa go. Niepowodzenie ładowania można przypisać następującym przyczynom:
Gdy filament jest splątany lub szpula się zakleszczy, spowoduje to błąd ładowania. Sprawdź, czy filament nie jest splątany lub czy szpula nie jest zakleszczona.
Jeśli szpula może się normalnie obracać, upewnij się, że filament napotkał opór we wskazanym miejscu na poniższym rysunku, ponieważ może to być przyczyną nieprawidłowego ładowania.
Jeśli filament napotyka opór podczas podawania do ekstrudera w pozycji 1 lub 2, wyjmij rurkę PTFE i sprawdź, czy podawanie nie następuje z powodu uszkodzonego złącza pneumatycznego. Jeśli złącze pneumatyczne jest uszkodzone, należy je wymienić.
Jeśli przełącznik Halla w koncentratorze działa prawidłowo, awaria zasilania może być spowodowana następującymi przyczynami:
(1) Nieprawidłowe działanie silnika koncentratora
Gdy przełącznik Halla w koncentratorze wykryje filament, ale w tym momencie może nie być w stanie wypchnąć filamentu z AMS ponieważ silnik nie obraca się. Jeśli napotkasz ten problem, wykonaj czynności przedstawione na poniższym rysunku, aby ponownie podłączyć kable łączące silnik. Jeśli silnik nadal działa nieprawidłowo, prosimy o kontakt z serwisem posprzedażowym.
Wymiana koncentratora filamentu
(3) Poślizg koła aktywnej ekstruzji AMS
Jeżeli na złączu rurki PTFE nie ma oporu, który uniemożliwiałby podawanie filamentu do ekstrudera, to filament zatrzymuje się w drodze do ekstrudera. Możesz sprawdzić, czy na tylnej stronie filamentu (strony nawiniętej na szpulę) nie ma widocznych śladów zużycia, wyciągając filament z AMS i odwołując się do poniższego rysunku. Jeśli występuje zużycie, możliwe jest, że podawanie nie działa z powodu poślizgu koła ekstruzji AMS, a tym samym zużycia filamentu. Możesz skorzystać z tej Wiki, aby rozwiązać problem poprzez wymianę koła ekstruzji AMS: Wymiana przekładni w koncentratorze filamentu
Jeśli filament może być podawany do ekstrudera, ale nadal wykazuje awarię podawania do ekstrudera, możliwe jest, że filament nie jest wykrywany z powodu wadliwego przełącznika Halla ekstrudera.
Rozwiązywanie problemów z awarią przełącznika Halla ekstrudera
Możesz przełączyć wyświetlacz na Temperature/Axis i obserwować, czy zielona kropka zaświeci się, jak pokazano poniżej. Jeśli tak, przełącznik Halla ekstrudera wykrywa filament.
Możesz otworzyć Bambu Studio, przełączyć wyświetlacz na Device i poczekać, aż zaświeci się zielona kropka, jak pokazano poniżej. Jeśli tak się stanie, przełącznik Halla ekstrudera wykrywa filament.
Zgodnie z powyższą metodą, jeśli w ekstruderze nie ma żadnego filamentu, a zielona kropka na rysunku świeci się cały czas, przyczyną braku podawania mogą być dwie przyczyny:
Możesz najpierw zdjąć ekstruder z głowicy, aby ocenić, czy w ekstruderze znajduje się zepsuty filament. Jeśli tak, zapoznaj się z tą Wiki, aby ją wyczyścić: Przetykanie ekstrudera.
Jeśli w ekstruderze nie ma żadnych złamań, zapoznaj się z tą Wiki, aby sprawdzić, czy magnes przełącznika Halla nie odskakuje prawidłowo:
HMS_0700_2000_0002_0004: The AMS slot1's filament may be broken in the tool head | Bambu Lab Wiki
Kiedy AMS pomyślnie podaje filament do ekstrudera, a przełącznik Halla ekstrudera wykryje, że filament jest podawany, ale zgłasza błąd „Fail to extruder filament”, zwykle jest to spowodowane tym, że koła zębate ekstrudera nie chwytają prawidłowo filamentu. Może to być spowodowane kilkoma czynnikami:
Gdy ekstruder jest zatkany, nowy filament nie może zostać uchwycony przez ekstruder, ponieważ nadal znajdują się w nim resztki które blokują drogę ekstrudera. W rezultacie pojawi się komunikat o błędzie, że wytłaczanie filamentu nie powiodło się. Aby rozwiązać ten problem, odwiedź następującą wiki:
Gdy przełącznik Halla w ekstruderze działa prawidłowo i filament jest podawany do głowicy, jednak ekstruder go nie chwyta i można drukować na zewnętrznym filamencie. Możliwe jest, że wystąpiła awaria zasilania z powodu nieprawidłowego sygnału bufora. W takich przypadkach możesz rozwiązać problem, korzystając z następującej Wiki:
Jeśli awaria podawania nie jest spowodowana wcześniej wymienionymi problemami, może to wynikać z nieprawidłowej prędkości silnika koncentratora, co prowadzi do awarii podawania. W takich przypadkach zaleca się przesłanie dziennika drukarki i skontaktowanie się z serwisem posprzedażowym w celu uzyskania pomocy w rozwiązaniu problemu.
Jak przesłać pliki dziennika do istniejącego zgłoszenia
Jak przesłać pliki dziennika z drukarki serii P1
W przypadku wystąpienia błędu rozładunku w AMS, pierwszym krokiem jest sprawdzenie, czy filament wychodzi z ekstrudera.
Ten błąd występuje, gdy ekstruder nadal wykrywa znajdujący się w środku filament, nawet po pewnym czasie trwania procesu rozładunku AMS. Istnieje kilka możliwych przyczyn tego problemu:
Jeśli wystąpi awaria rozładunku i nie można skutecznie wytłoczyć filament z ekstrudera, prawdopodobnie jest to spowodowane zatkaniem ekstrudera. Aby rozwiązać ten problem, skorzystaj z następującej Wiki:
Jeśli filament został pomyślnie wytłoczony z ekstrudera, ale system nadal sygnalizuje brak wyjścia z ekstrudera. Wykonaj te same kroki, co powyżej, aby sprawdzić, czy świeci się zielona kropka na ikonie ekstrudera.
Możesz przełączyć wyświetlacz na Temperature/Axis i obserwować, czy zielona kropka zaświeci się, jak pokazano poniżej. Jeśli się zaświeci, przełącznik Halla ekstrudera wykrywa filament.
Możesz otworzyć Bambu Studio, przełączyć wyświetlacz na Device i poczekać, aż zaświeci się zielona kropka, jak pokazano poniżej. Jeśli zielona kropka jest obecna, przełącznik Halla ekstrudera wykrywa filament.
Zgodnie z powyższą metodą, jeśli w ekstruderze nie ma żadnego filamentu, a zielona kropka na rysunku świeci się cały czas, przyczyną braku podawania mogą być dwie przyczyny:
Możesz najpierw zdjąć ekstruder z głowicy, aby ocenić, czy w ekstruderze znajduje się zepsuty filament. Jeśli tak, zapoznaj się z tą Wiki, aby ją wyczyścić:
Jeśli w ekstruderze nie ma żadnych złamań, zapoznaj się z tym artykułem, aby sprawdzić, czy magnes przełącznika Halla nie odskakuje prawidłowo:
HMS_0700_2000_0002_0004: The AMS slot1's filament may be broken in the tool head | Bambu Lab Wiki
Ten błąd pojawia się, gdy przełącznik Halla ekstrudera wykryje, że filament opuścił ekstruder po pewnym czasie rozładunku, ale AMS nadal wykrywa filament (całkowity proces rozładunku spowoduje wycofanie filamentu do AMS). Może to być spowodowane następującymi przyczynami:
Zablokowanie szpuli lub splątanie filamentu może skutkować niepowodzeniem w procesie wyładowania. Zalecamy zacząć od sprawdzenia, czy szpula się zacięła lub filament jest splątany.
(1) Rurka PTFE jest zbyt mocno wygięta
Nadmierne wygięcie rurki PTFE nad głowicą może spowodować nadmierny opór dla filamentu. Opór ten zapobiega cofaniu się filamentu, co skutkuje niepowodzeniem rozładunku.
Kliknij tutaj aby pobrać wspornik rurki PTFE, który można zamontować nad głowicą, aby zapobiec nadmiernemu zginaniu rurki PTFE.
Wspornik rurki PTFE instaluje się w sposób przedstawiony poniżej:
(2) Nagromadzenie zanieczyszczeń w koncentratorze filamentu
Podczas korzystania z AMS przez dłuższy czas nadmierne gromadzenie się resztek filamentu wewnątrz koncentratora może skutkować zwiększonym oporem i potencjalnym niepowodzeniem podczas rozładunku.
Instrukcje dotyczące czyszczenia wnętrza koncentratora filamentu można znaleźć na tej Wiki:
Demontaż i czyszczenie koncentratora filamentu
(3) Awaria rozładunku specjalnego filamentu
Jeśli napotkasz błąd podczas wyładowywania konkretnego filamentu, np. PLA-CF, zalecamy podczas drukowania użycie uchwytu umieszczonego z tyłu drukarki.
Jeśli zauważysz nadmierny hałas podajnika podczas korzystania z AMS przy rozładunku, może to być spowodowane tym, że rękaw aktywnej podpory nie jest całkowicie wsunięta w ramę główną AMS. Dzięki temu obraca się tylko żółta przekładnia podajnika, natomiast czarna tuleja podporowa pozostaje nieruchoma. Uniemożliwia to prawidłowe obracanie się szpuli i może prowadzić do awarii podczas rozładunku.
Poniższy rysunek ilustruje proces zatrzaskiwania tulei podporowej w ramie głównej AMS:
2.2.4 W koncentratorze znajduje się uszkodzony filament
Jeśli filament opuścił już podajnik, ale AMS kontynuuje rozładunek, a dioda LED podajnika pozostaje czerwona (jak pokazano na poniższym rysunku), możliwe jest, że wewnątrz koncentratora filamentu znajduje się uszkodzony filament, powodując awarię rozładunku. Instrukcje dotyczące demontażu koncentratora filamentu w celu oczyszczenia można znaleźć na tej wiki:
Demontaż i czyszczenie koncentratora filamentu
Polskie tłumaczenie Bambu Lab wiki jest dostarczane przez get3D.pl za wiedzą i zgodą Bambu Lab i jest oparte na oryginalnej stronie Bambu Lab Wiki. Dokładamy wszelkich starań aby zapewnić aktualność zawartych tutaj informacji, jeśli jednak będziesz miał jakiekolwiek wątpliwości, sprawdź oryginalną stronę.