Bambu Studio udostępnia narzędzie do cięcia płaszczyzną. Pozwala na obrót płaszczyzny cięcia o dowolny kąt i swobodną zmianę jej położenia. Może być przydatny w następujących przypadkach:
Wybierz obiekt, otwórz narzędzie Wytnij (Cut) z paska narzędzi lub za pomocą klawisza C
. Dostępne są dwa tryby cięcia: "Planar" oraz "Dovetail".
Możesz obrócić płaszczyznę cięcia wokół osi X, Y lub Z, chwytając jeden z uchwytów osi.
Alternatywnie możesz także wprowadzić dokładną wartość w stopniach [°] w polach Rotation
menu kontekstowego. Jest to względny obrót w stosunku do bieżącej orientacji obiektu i zostanie zresetowany do 0 po wykonaniu obrotu.
Możesz dostosować położenie płaszczyzny cięcia, chwytając za uchwyt żółtej kostki i przeciągając ją.
Alternatywnie możesz także wprowadzić dokładną wartość [mm] w menu kontekstowym.Movement
to względne przesunięcie od aktualnej pozycji płaszczyzny. Po każdej akcji ruchu zostanie zresetowany do 0.Height
to bezwzględna wysokość środkowego punktu płaszczyzny cięcia. Jest to przydatne, gdy chcesz wyciąć obiekt na określonej wysokości. Wartość wysokości można ustawić tylko wtedy, gdy płaszczyzna cięcia jest równoległa do stołu grzewczego.
Można także przytrzymać klawisz „Shift”oraz lewy przycisk myszy i przeciągnąć ją, aby szybko zdefiniować płaszczyznę cięcia. Płaszczyzna cięcia będzie prostopadła do bieżącego widoku.
Po cięciu obiekt zostanie podzielony na dwie części. Domyślnie obie części są zachowywane, ale można także odrzucić górną lub dolną część, przełączając opcję Object A
lub Object B
. Ponadto można także wybrać orientację modelu po wycięciu, wybierając opcję Keep orientation
, Place on cut
i Flip
. Jak pokazano niżej:
Obsługiwane jest podzielenie obiektu na wiele obiektów (domyślnie) lub obiekt wieloczęściowy (różnicę pomiędzy częściami i obiektami można znaleźć na wiki: Podziel na obiekty / części. Oto przykład pocięcia modelu na obiekt wieloczęściowy i jego pokolorowania.
Ten model został stworzony przez Nemo Jo.
Wskazówki: w tym przykładzie używamy numerycznych klawiszy skrótu, aby szybko przypisać filament do każdej części.
Obsługuje dodawanie i dostosowywanie złączy do łączenia oddzielnych części, zapewniając, że oddzielone obiekty będą mogły zostać ponownie zmontowane po cięciu.
Obecnie można dodać złącza typu Plug,Dowel
orazSnap
, jak pokazano poniżej:
Oprócz dodania łączników można także zmienić tryb cięcia na Dovetail
, dodając na wyciętej powierzchni struktury wpuszczane i czopowe w celu złożenia wyciętego obiektu. Głębokość (Depth), szerokość (Width), kąt klapy (Flap Angle) oraz kąt rowka (Groove Angle) można regulować zgodnie z wymaganiami, a tolerancja (Tolerance) pozwala zapewnić dokładny montaż.
Po cięciu na jaskółczy ogon czasami pojawia się wyskakujące okienko wskazujące, że po cięciu znajdują się krawędzie inne niż główne. Kliknij, aby naprawić model zgodnie z monitem, a następnie pokrój go.
Polskie tłumaczenie Bambu Lab wiki jest dostarczane przez get3D.pl za wiedzą i zgodą Bambu Lab i jest oparte na oryginalnej stronie Bambu Lab Wiki. Dokładamy wszelkich starań aby zapewnić aktualność zawartych tutaj informacji, jeśli jednak będziesz miał jakiekolwiek wątpliwości, sprawdź oryginalną stronę.