Podczas procesu drukowania 3D wydrukowany model często ulega wypaczeniu na skutek skurczu materiału lub niewystarczającej przyczepności pomiędzy obiektem a platformą roboczą, szczególnie w przypadku drukowania materiałów podatnych na kurcz, takich jak ABS czy ASA.
Zwykle, możesz dodać Obrys lub zwiększyć temperaturę stołu w Bambu Studio, aby zwiększyć przyczepność pierwszej warstwy modelu (szczegóły można znaleźć na: Model wypacza się, odpada lub zapada). Jednakże w niektórych przypadkach usunięcie obrysu może być kłopotliwe i może nie całkowicie rozwiązać problem wypaczenia.
Dlatego też polecamy dołożyć do obiektów w Bambu Studio kilka krążków, które mogą pomóc zaradzić problemowi wypaczania się podczas druku, a także ułatwić obróbkę końcową modelu.
Tutaj używamy sześcianu jako przykładu. Najpierw kliknij prawym przyciskiem myszy kostkę na platformie, wybierz “Add part” — "Disc", i dostosuj ją do odpowiedniego rozmiaru:
Wybierz dysk, użyj skrótów Ctrl+C i Ctrl+V, aby skopiować go żądaną liczbę razy i przesuń je do rogów łatwo wypaczających się krawędzi modelu, jak pokazano na poniższym rysunku:
Po kliknięciu na pocięcie, zauważysz, że małe krążki i sześcian całkowicie się połączyły, co również zmieniło kształt oryginalnego modelu. Potrzebujemy teraz ustawień aby rozdzielić krążki i sześcian do demontażu. Jeśli krążki i sześcian są od siebie niezależne, możliwe jest, że dyski nie zostaną dodane jako części sześcianu. Po prostu połącz je ze sobą i ponownie pokrój.
Musimy zmodyfikować niektóre parametry krążków lub kostki na liście obiektów, aby je rozdzielić. Na przykład, ustaw wszystkie pętle ścian krążków na 3, zachowując domyślne 2 ściany dla sześcianu. Ponieważ krążki i sześcian są częściami należącymi do tego samego obiektu, jeśli parametry są takie same, zostaną pokrojone jako całość. Jeżeli liczba pętli ścian pomiędzy częściami jest różna, w ramach zróżnicowania zostaną wygenerowane niezależne trasy ścian. Efekt po pokrojeniu jest następujący:
W tym momencie krążki i sześcian zostały oddzielone, ale część wspólna po pokrojeniu należy do krążków, zamiast sześcianu. Możesz przeciągnąć kostkę na koniec listy obiektów, tak aby po pocięciu nachodzące obszary pomiędzy kostką a dyskami zachowały część sześcianu. Ponieważ jeśli na liście obiektów wiele części tego samego obiektu zajmuje niższą pozycję na liście części lecz ma wyższy priorytet, w sytuacji gdy części nakładają się na siebie, części o wyższym priorytecie zostaną zachowane:
W przypadku niektórych ustawień wstępnych drukarki domyślna wartość kompensacji stopy słonia nie wynosi 0 (na przykład wstępnie ustawiona wartość kompensacji dla X1C wynosi 0,15). Po pokrojeniu powyższą metodą, ze względu na skurcz wywołany kompensacją stopy słonia, połączenie kostki z krążkami będzie nieznacznie wystawać w stosunku do boku. Możesz ustawić kompensację stopy słonia na 0 i ponownie pokroić, jak pokazano na poniższym rysunku. Szczegółowe wprowadzenie do kompensacji stopy słonia można znaleźć na: Kompensacja stopy słonia | Bambu Lab Wiki
Wykonując powyższe kroki, możesz dodać krążki do krawędzi modelu, co może skutecznie zapobiegać ich wypaczeniom.
Polskie tłumaczenie Bambu Lab wiki jest dostarczane przez get3D.pl za wiedzą i zgodą Bambu Lab i jest oparte na oryginalnej stronie Bambu Lab Wiki. Dokładamy wszelkich starań aby zapewnić aktualność zawartych tutaj informacji, jeśli jednak będziesz miał jakiekolwiek wątpliwości, sprawdź oryginalną stronę.